Om att rekrytera, kommunicera och engagera

Bilkaren emblem färg 236x265Igår påminde @erik_wagner mig om det faktum att allt kommunicerar. Erik var gästföreläsare på Bilkårens rekryteringskonferens i helgen. Vi har jobbat utifrån temat ”Från rekryterad till engagerad”. Den rubriken innehåller många utmaningar, som många ideella organisationer kämpar med.

En självklar utgångspunkt för både rekrytering och engagemang är förstås kommunikation. Och allt kommunicerar alltså. Om vi bloggar så säger det nåt. Om vi inte bloggar så säger det nåt. Om vi är aktiva på facebbok säger det nåt. Och om vi inte är aktiva på facebook säger det nåt. Och så vidare.

Erik´s mer specifika tema var sociala medier och möjligheterna att skapa relationer med människor. Och relationer är en grundförutsättning för att kunna påverka någon i någon riktning. Och kommunikation sker alltid på mottagrens villkor…

Sociala medier är ett fält som vi tror är en viktig arnea för vårt arbete framöver, både för att rekrytera och engagera. Vi testade många idéer där olika kommunikation förutsätts. Medlem rekryterar medlem, mässor eller annonsering, för att ta några exempel.

Svårt kanske. Nya sätt. Trösklar. Men ganska kul.

Annonser

Om blomqvist67

Engagerad och nykter i ständig rörelse.
Det här inlägget postades i Bilkåren och hemvärnet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s